Intern
Institut für Musikforschung

WAMSaSa – Auswahl-Bibliographie

Ames, Dawid W. u. Anthony V. King: Glossary of Hausa Music and Its Social Contexts, Evanston 1971. 

Arnot, D. W.: "Fulbe Music", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 9, S. 337b–340b.

Beckwith, Carol u. Angela Fischer: Afrika. Kulte – Feste – Rituale, 2. Bde., München 1999.

Blench, Roger: "Nigeria", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 17, S. 907b–916b.

Besmer, Fremont E.: Horses, Musicians, and Gods. The Hausa Cult of Possession-Trance, Massachusetts 1983.

Bovin, Mette: Nomads Who Cultivate Beauty. Wodaabe Dances and Visual Arts in Niger, Uppsala 2001.

Brandes, Edda: Die imẓad-Musik der Kel-Ahagger-Frauen in Süd-Algerien, Göttingen 1989.

Card, Caroline: "Tende Music among the Tuareg: The History of a Tradition", in: Kofi Anyidohoe u. a. (Hrsg.): Cross Rhythms, Occasional Papers in African Folklore, Bd. 1, Bloomington 1983, S. 155–171.

Dies.: Tuareg Music and Social Identity, Diss., Indiana University 1982.

Card Wendt, Caroline:  "Regional Style in Tuareg Anẓad Music", in: Ellen C. Leichtmann (Hrsg.): To The Four Corners. A Festschrift in Honor of Rose Brandel, Michigan 1994, S. 81–106.

Dies: "Tuareg Music", in: Garland Encyclopedia of World Music, Bd. 1 (Afrika), New York 1997, S. 258–280.

Charry, Eric: "Mali", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 15, S. 688b–696a.

Dagan, Esther A. (Hrsg.): Drums. The Heartbeat of Africa, Montreal 1993.

Djedje, Jacqueline Cogdell: Fiddling in West Africa. Touching the Spirit in Fulbe, Hausa, and Dagbamba Cultures, Bloomington 2008.

Erlmann, Veit: "Niger", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 17, S. 905a–907b.

Ders.: "Trance And Music in The Hausa Bòorii Spirit Cult in Niger", in: Ethnomusicology 26.1 (Jan. 1982), S. 49–58.

Foedermayr, Franz: "The Arabian Influence in the Tuareg Music", in: African Music 4.1 (1966), S. 25–37.

Hale, Thomas A. u. Aisata G. Sidikou (Hrsg.): Women’s Songs from West Africa, Bloomington [u. a.] 2014.

Holiday, Geoffrey: "The Tuareg of The Ahaggar", in: African Music 1.3 (1956), S. 48–52.

King, Anthony u. a.: "Ganga", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 9, S. 511b–513a.

Krings, Matthias: Geister des Feuers. Zur Imagination des Fremden im Bori-Kult des Hausa (= Mainzer Beiträge zur Afrika-Forschung, Bd. 4), Hamburg 1998.

Rough, Jean: La religion et la magie Songhay, Brüssel 21989.

Nikiprowetzky, Tolia: "Tuareg music", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2. Auflage, Bd. 25, S. 855a–857a.

Schulz, Dorothea E.: Culture and Customs of Mali, Santa Barbara [u. a.] 2012.

Dies.: "Praise Without Enchantment: Griots, Broadcast Media, and the Politics of Tradition in Mali", in: Africa Today 44.4 (1997), S. 443–464.

Sidibé, Samuel u. a. (Hrsg.): Sons et rythmes du Mali. Instruments et genres musicaux traditionnels, Bamako 1996.

Sommer, Edgar u. a.: Kel Tamashek. Die Tuareg, Schwülper 2006.

Stoller, Paul: Fusion of the Worlds. An Ethnography of Possession among the Songhay of Niger, Chicago [u. a.] 1989.

Ders.: "Sounds and Things. Pulsations of Power in Songhay", in: Carol Laderman u. Marina Roseman (Hrsg.), The Performance of Healing, New York [u. a.] 1996, S. 165–184.

Seydou, Christiane: "World and Music: The Epic Genre of the Fulbe of Massina (Mali)", in: Karl Reichel (Hrsg.): The Oral Epic: Performance and Music (= Intercultural Musci Studies, Bd. 12), Bamberg 2000, S. 211–224.

Auswahl-Diskographie

Mali. Chants et musiques de griotes, Air Mail Music (SA 141068), Boulogne 2001.

Mali. Le Hoddu peul/The Fulani Hoddu, aufgenommen und kommentiert von Thierry Fournel, Ocora Radio France (C 560198), Paris 2006.

Niger. Peuls Wodaabe. Chants du Worso/Wodaabe Fulani. Wosro Songs, aufgenommen und kommentiert von Pierre Bois, INEDIT (W260081), Paris 1997.

The Fulani/Les Peul. Music of the Fulani/Musique des Peuls. Niger/Northern Bénin (UNESCO Collection: Musics & Musicians of the World), aufgenommen und kommentiert von Simha Arom, AUVIDIS (D 8006), Paris 1988.